מגילת רות- המגילה הכי פמיניסטית בתנך, נקראת בשבועות. רות ונעמי מסמלות בעיני מנהיגות אחרת. שונה מ"המנהיגות הגנראלית" המקובלת, זו שסבורה שיש אמת אחת ודרך אחת להגיע אליה. ולא נשכח את עורפה שמוצגת באור שלילי אך למעשה דמותה לא פחות משמעותית ומלאת השראה…
מגילת רות היא מגילה פמיניסטית- מגילה על שלוש נשים עם יחסים של יחד והדדיות וקרבה. אחת מבוגרת ושתיים צעירות שנשואות לבניה. נעמי אלימלך ושני בניהם עזבו את יהודה אל ארץ מואב. במואב התחתנו הבנים עם רות וערפה אך במשך השנים, שלושת הגברים מתים, נשארות הנשים לבדן. (אלמנות ללא ילדים הקבוצה הכי חלשה בתנך), נעמי, החמות המבוגרת, מחליטה לחזור ליהודה וערפה ורות רוצות ללכת איתה. היא מפצירה בהן לשוב "לבית אמן" (ביטוי חתרני אחד מיני רבים במגילה הזאת). שתיהן אוהבות אותה ורוצות להמשיך איתה- עורפה נעתרת ורות "דבקה בה" שוב ביטוי שמיוחס בד"כ לגבר ואישה מיוחס בצורה חתרנית לאישה ואישה., בעזרת היחד שלהן, חרף היותן אלמנות עניות, חרף גילה של נעמי וזרותה של רות, הן מצליחות- רות עובדת בשדה חיתים מקבלת עצות מנעמי דרכן מצליחה להתקרב לבעז אהובה. רות ובעז מתחתנים ונולד להם בן- עובד לו נולד ישי. בנו של ישי הוא ו דוד- דוד המלך. רות המואבייה, באמצעות נחישותה, דבקותה בערכיה ובנעמי בזכות מנהיגות של יחד הופכת למעשה לסבתא רבא של דוד המלך. המגילה נקראת בשבועות מטעמים רבים- עוסקת בחג הקציר- חג מתן תורה- ורות נחשבת כמי שקיבלה עליה עול תורה ועוד. עד כאן הסיפור המקראי – אחד המהממים העומצתיים והחשובים שיש.
ספר חדש בסדר "המקראיות" על רות המואביה מנגיש בדרך חתרנית פמיניסטית קסומה ועוצמתית את הסיפור. ראו סקירה בספרות שווה . אני ממליצה מאוד לקרוא ולהקריא את הספר לילדות ולילדים ולנהל שיח אודותיו.
לנו עצמינו המבוגרות והמבוגרים אני ממליצה לקרוא וללמוד עוד על סיפור המגילה והבטיו המגדריים בספרה של יוכי ברנדס שבע אימהות. את הכרותי העמוקה עם סיפורן של רות ונעמי עשיתי דרך הספר הזה.
גילי דרובר, רות ונעמי יצירה בפלסטלינה עבור לוח השנה של מנהיגותה
מה שלא למדתי מהספר ,כן למדתי מפוסט שקראתי באקראי של אילה דקל. פוסט על חשיבותה של דמותה המשנית לכאורה והמושמצת (לא לכאורה) של עורפה. אותה עורפה שמפנה עורף, שלא רואה רק את טובתו של האחר או את טובתה של האחרת, אלא גם את טובתה עצמה. וכפי שכתבה אילה- "אני זקוקה לשתיהן בתוכי, גם לרות וגם לערפה. לפעמים להפנות עורף. להתנגד, לעמוד על שלי. ולפעמים לראות את האחר לוותר על צרכי האישיים ולשים את המשפחה במרכז תשומת הלב. אני מאמצת לליבי את ערפה וגם את רות ויחד עם שתיהן צועדת אל עבר החג המתקרב."
מגילת רות מספקת לנו, הזדמנות לשיח משמעותי עם הילדות והילדים: הזדמנות לשוחח על הצורך לסייע לאחרת ולאחר וגם לדאוג לעצמינו וללכת אחרי ליבינו (כמו עורפה). מגילת רות מספקת לנו הזדמנות לדבר על מנהיגות של יחד, על שיתוף פעולה כמו זה שהתקיים בין רות לנעמי. מגילת רות מאפשרת הזדמנות נפלאה לדבר על מגוון- DIVERSITY רות- סבתא רבה של דוד המלך היא מואבייה. בואו נסביר לילדות ולילדים שביחסים בין א-נשים ובכלל- אין שום משמעות למוצא, לדת אלא רק לבנות ולבני האדם שאנחנו. כשאנחנו יחד, הולכות והולכים אחרי הלב, -נצליח.
ומה אני מציעה לעשות בגנים, בבתי הספר ובבתים בהקשר זה? אני מציעה לדבר על מנהיגות של יחד על שיתופי פעולה. על האופן שבו יחד מצמיח. שגם כשכל העולם חושב שאין סיכוי כשאנחנו מאמינות/ים בעצמינו הולכות/ים אחרי הלב ובשיתוף פעולה אפשר להצליח להשיג את המטרות שלנו.
שתי סינדרלות, מאת עינת ויצמן
ספר נהדר העוסק בכח של ה"יחד" הוא שתי סינדרלות, עינת ויצמן- סיפורן של שתי חברות שמתחפשות לסינדרלות ויוצאות לגן השעשועים כשילד נקלע לצרה הן משתמשות בשרביט ובעקבים כדי להצילו ומצליחות למרות שכל הילדים מסביבם בטוחים שאין להן סיכוי. ראו סקירה אודות שתי סינדרלות בספרות שווה.
גם "לביאת" ספר הילדות והילדים שכתבתי עוסק ב-יחד שמשנה מציאות. יחד של גננת וילדה שמשנות מציאות בגן ומציאות בכלל עוד אודות הספר ראו באתר- לביאת
לוח גן ורד, גני תקוה, גננת שרית אלנתן עבודות בשיתוף פעולה בעקבות רות ונעמי
תנו להן ולהם לפעול בשיתוף פעולה בגנים לצייר יחד, להכין יצירה בחומר על האופן שבה הן והם תורמות ותורמים לאחרות ולאחרים בבתי הספר חשבו מה היתרונות של יחד תנו משימות לשינוי ולעשייה משותפת לתרומה לקהילה להכרות עם מי שחשבנו שהוא האחר/ת.
במפגש האחרון שלנו בקורס און ליין להורים – הורות מודעת מגדר עסקנו גם במגילת רות- החיים מספקים לנו ההורים שפע של הזדמנויות לשוחח עם הילדות/ים שלנו על הערכים החשובים לנו ויש שפע של כלים לעשות זאת צריך רק ללמוד אותם ו- ליישם.
לוח שנה מנהיגותה
עוד ספרים ומכלול פעילויות תוכלו למצוא בלוח השנה של מנהיגותה.